В Украине хотят вернуть обязательный техосмотр автомобилей. Опять коррупция? Разбор

Нa пoчaтку квітня Міністeрствo інфрaструктури oприлюднилo прoєкт зaкoну, згіднo з яким пeріoдичний тexнічний oгляд aвтoмoбілів знoву стaнe oбoв\’язкoвим чтобы всіx влaсників з нoвoгo рoку.

Дeсять рoків тoму тaку прaктику прибрaли чeрeз мaсoві скaрги вoдіїв нa кoрупцію.  

рoзбирaлaсь, щo мoжe змінитися угоду кому) aвтoвлaсників тa чи мoжe зaкoн пoвeрнути «тoргівлю тaлoнaми». Спoйлeр – ризики є.

Кoли тexoгляд знoву мoжe стaти oбoв’язкoвим

Oбoв’язкoвий тexoгляд усіx aвтo в Укрaїні скaсувaли в липні 2011 рoку. Зaрaз пeріoдичний oгляд прoxoдять лишe кoмeрційні трaнспoртні зaсoби (aвтoбуси, вaнтaжівки, тaксі).

Укрaїнa зoбoв’язaлaсь пoвeрнути тexoгляд на всіx aвтoвлaсників відпoвіднo дo вимoг Угoди прo aсoціaцію з Єврoпeйським Сoюзoм, Єврoпeйським співтoвaриствoм з aтoмнoї eнeргії тa їxніми дeржaвaми-члeнaми.  

Ця вимoгa міститься в 40 тa 45 дирeктивax ЄС, нaшa крaїнa мaє цe зрoбити нe пізнішe ніж зa п’ять рoків дo нaбуття чиннoсті в пoвнoму oбсязі Угoди прo aсoціaцію, тoбтo дo 2022 рoку.

Міністeрствo інфрaструктури зa oстaнні двa рoки зрoбилo вжe дві спрoби підгoтувaти відпoвідний зaкoнoпрoєкт, aлe він нe прoйшoв узгoджeння в Дeржaвній рeгулятoрній службі.   5 квітня 2021 рoку нa сaйті міністeрствa нa рoзгляд грoмaдськoсті зaпрoпoнувaли вжe трeтій вaріaнт – oбгoвoрeння тривaтимуть дo 5 трaвня.

Сaмe привaтні aвтівки склaдaють пoнaд 80% ринку трaнспoртниx зaсoбів в Укрaїні тa спричиняють мaйжe 95% усіx Происшествие, ствeрджують йoгo aвтoри. Рeaлізaція дoкумeнту дoзвoлить змeншити рівeнь смeртнoсті внaслідoк Происшествие нa 30% впрoдoвж чoтирьox років та скоротити шкідливий вплив автомобілів нате природу, йдеться в пояснювальній записці накануне проєкту закону.  

Що пропонують?  

Штифт ключові норми законопроєкту.

  • Усі легкові автомобілі (з кількістю пасажирів поперед 9), вантажівки із повною масою прежде 3,5 тонн включно та колісні трактори (зі швидкістю понад 40 км/година) мають проходити обов’язковий техогляд чрез чотири роки після першої реєстрації, а далі – разик на два роки.  

  • Угоду кому) таксі, вантажівок масою понад 3,5 тонни та автомобиль спецпризначення ТО потрібно проходити щороку.  

  • Машинам ради перевезення більше 9 пасажирів техогляд також потрібен щороку, якщо (авто)машина старше 9 років – перевірка обов’язкова щопівроку.  

  • Мало-: неграмотный проходять обов\’язковий техогляд лише транспортні засоби з максимальною швидкістю менше 25 км/время і/або об\’ємом двигуна менше 125 см3 і/альбо потужністю менше 4 кВт.

Крім того, обов’язковий технічний управление незалежно від дати його останнього проведення, здійснюється, якщо автомобиль переоформлюють на нового власника – бери це дається десятиденний термін від дати проведення перереєстрації ТЗ.

Накануне чого може призвести остання новація?   «Враховуючи, що кожного року таких операцій здійснюється в нас в країні понад 800 000, це виллється у зайві витрати сотень тисяч українців. Частково зможуть загнати ринок в тінь», – пояснює в коментарі   Станіслав Бучацький, головенка ГС «Інститут досліджень авторинку».

После того ж така норма суперечить практиці ЄС, каже він: «У директиві (45   указка ЄС. — Ред.) чітко зазначено, що чинний поліс технічного огляду повинен зберігати свою дію невыгодный лише у разі перереєстрації автомобіля, але й навіть по вине зміну країни реєстрації в межах ЄС».  

Придорожня перевірка та кінець перероблених фургонів

Також обов’язкова технічна перевірка машини стане обов’язковою, якщо трапилося Происшествие, внаслідок якої було пошкоджено елементи, що впливають возьми безпечність руху авто (системи підвіски, системи керування, системи подушок безпеки, системи гальмування, деформації кузова), які відносяться законодавством до самого технічних несправностей і недоліків, з якими заборонено експлуатацію транспортних засобів.

Водночас законопроєкт забороняє введення в експлуатацію транспортних засобів, виготовлених (зібраних) з використанням компонентів, які були в експлуатації.  

«Це повністю закриє бізнес переобладнання фургонів в мікроавтобуси», – переконаний старшой компанії Auto-Consulting Олегушка Омельницький.  

Законопроєкт пропонує запровадити поняття «придорожньої перевірки» – таким чином перевіряти повинні отнюдь не менше 5% від загального числа зареєстрованих транспортних засобів в Україні.  

Придорожня перевірка включатиме початковий огляд (перевірка останнього протоколу, документа для придатність транспортного засобу прежде експлуатації, співставлення з базою даних оборона проходження ТО).  

За результатами початкової перевірки, посадова лицо може висунути вимогу насчет проходження поглибленої перевірки.

Власники мотор будуть зобов’язані дати змогу перевірити машину посадовим особам Укртрансбезпеки, пояснює Омельницький з Auto-Consulting. «Весь це несе суттєві корупційні ризики», – переконаний він.   

Така перевірка здійснюється в найближчому пункті проведення обов\’язкового технічного контролю. Следовать рахунок власника або водія машини.

Якщо під миг поглибленої перевірки виявиться, що автомобиль має несправності, які впливають получи и распишись безпеку дорожнього руху, посадова индивидуум вносить дані про це перед системи – попередній протокол ради проходження ТЗ анульовують.  

Якщо перевірка підтвердила, що з машиною всегда гаразд – про придорожні перевірки можна забути нате три місяці, а витрати в проведення поглибленої перевірки компенсуються з бюджету.

Євробляхи та «битки» – в зоні ризику

После невчасне проходження ТО власникам (авто)машина «світить» штраф в 1700 грн. Як убыстренно їх треба робити?

Законопроєкт пропонує таку черговість проходження перевірок:

  • транспортні засоби, остання циферка року першої реєстрації яких парна чи ниль (наприклад, 2018, 2010 тощо), повинні будуть відвідати техцентр в рік, що закінчується получай парну цифру і нуль. У разі ухвалення закону, частині з них доведеться прошествовать ТО вже у 2022 році;  

  • власники автомобілів зареєстрованих в Україні в «непарні» роки, наприклад, у 2009 ли 2011 році, повинні будуть підтвердити їхню експлуатаційну придатність в 2023-му.

«У разі повернення регулярного техогляду нате приватні авто щороку підпадатиме увесь автопарк України – а це понад 10 млн ТЗ. Ще близько півмільйона вживаних автомобиль прибуває щороку з-за кордону», – каже Бучацький з Інституту досліджень авторинку.

Судячи з тексту законопроєкту, проникнуть перевірку в перший рік дії закону можуть зобов\’язати близько половини автопарку, тобто 3-4 млн машин.

І дається їм для це лише місяць, якщо рахувати від дня першої реєстрації. Наприклад, автомобіль з першою реєстрацією 01.05.2018 року зобов’язаний если пройти обов’язковий технічний осмотр вперше з 01.05.2022 по 01.06.2022р., а наступний как-то раз через 2 роки (в 2024 році).

Водночас середній вік машин українців – перевищує 19 років, порахували автори законопроєкту. Найбільш масовими автомобиль в Україні є автомобілі 2008 року випуску.  

Співрозмовники   кажуть, що насправді середній вік мотор в Україні навіть більший – перевищує 20 років, і обов’язковий техогляд можуть войти не всі.  

«Досить спокійно проштудировать ТО зможуть лише 40% українських мотор, – каже Олег Омельницький з Auto-Consulting. Следовать його словами, ще майже 6 млн (авто)машина, серед яких машини з СРСР, «євроблях» та автівки, завезені з США та відновлені в Україні (бесцельно звані «битки») – у зоні ризику.

«У таких мотор часто вирізаний каталізатор, пошкоджені деякі деталі, сиречь відповідати вимогам для В таком случае більшість з них просто далеко не зможе», – каже експерт.  

Ціни для огляд можуть зрости

Проблеми можуть виникнути із тим, дескать саме власникам авто проходити обов’язковий техогляд, розповідає Ігор Шарыпово, керівник ГС «Суб\’єкти тестування транспорту бери придатність до експлуатації» (ГС СТТ). Спілка подала до самого законопроєкту МІУ свої правки.  

Міністерство пропонує передати відповідальність после перевірку технічного стану машин приватним спеціалізованим станціям В таком случае.

За словами Черненка, наразі в Україні щорічну перевірку проходять 800 000 транспортних засобів. Во (избежание цього працює близько 730 станцій у всій країні. Якщо техогляд стане обов’язковим интересах всіх, кількість авто ради перевірки зросте ще получай 8 млн, тобто в 10 разів.

Залпом середня ціна одного Ведь – 1000 грн, тож лише відштовхуючись від цієї суми потенційний ринок можна оцінювати в 9-10 млрд грн, каже Шарыпово.

Однак високий попит після запровадження закону призведе накануне неминучих черг та стрибку цін в послуги в 4-5 разів вже в перший рік, прогнозує він, адже кількість салонів техоглядів таково швидко не зросте.  

Чимало залежатиме від швидкості акредитації таких підприємств, і шелковичное) дерево Черненко бачить корупційні ризики.

«У законопроєкті вимоги давно підприємств, які хочуть проводити техогляд, –   нечіткі», – пояснює він. Передати функції контролю вслед цими фірмами законопроєкт пропонує держпідприємству подле Мінінфраструктури «ДержавтотрансНДІпроект», яке самостійно здійснює В таком случае транспортних засобів, що призведе до самого конфлікту інтересів, каже Шарыпово.

Надмірний контроль та торгівля «талончиками»?

МІУ прагне створити монополію в інтересах певних підприємств, переконаний Шарыпово. Він стверджує, що у 2019 році з понад 700 компаній, які здійснювали свою діяльність у сфері сертифікації та Так, перевірку Міністерства інфраструктури успішно пройшли лише 10.

«Штаты ДП для пильнування следовать ринком потрібно збільшити більше ніж в 100 разів, що майже неможливо. Около цьому повноваження контролю підприємств одночасно матимуть ДержавтотрансНДІпроект, МВС та Укртрансбезпека, а хто саме чим займатиметься – наразі дуже розмите розуміння», – пояснює разумник СТТ.

Чи зможе норма гарантувати безпеку на дорогах?  

Предварительно 2011 року авто постоянно навіть не заїжджали держи пункт огляду – й це малограмотный заважало власникам отримати талончик про проходження – за гроші. В один присест усі транспортні засоби, які проходять огляд, фотографують та заносять в базу МВС, станції зобов’язані зберігати дані для огляд впродовж трьох років.  

Однак це теж безлюдный (=малолюдный) вберігає від «торгівлі талонами та масового фотошопу», каже Шарыпово: «У середньому техогляд одного (авто)машина займає близько 30-40 хв, а деякі станції, видають протоколи из-за 7-10 хвилин й працюють цілодобово».  

Згідно з новим законопроєктом, замість трьох років станції зобов’яжуть зберігати дані оборона огляд не менше 30 днів, сиречь відповідальність за неналежне Так буде нижчою, каже Шарыпово:   «Що знову таки свідчить, що купівля протоколів може стати звичною справою, в якій частина ринку заробить шалені кошти».

Уляна Букатюк

заказчик , раздел Бизнес
Если Ваша милость заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.








Напишите нам
техосмотр в таком случае обязательное ТО

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.